Back to basic

19 november 2017 - Pai, Thailand

De nachttrein naar Chiang Mai samen met Ingrid en Elise (alweer ruim een week geleden) prima overleefd, was zelfs goed te doen en heb eigenlijk heerlijk geslapen. Na een rit van 11 uur kwamen we 's morgens vroeg aan in Chiang Mai, de TukTuks vlogen je gelijk om de oren om alle backpackers naar hun hostel te vervoeren. Het was nog vroeg dus afdingen was momenteel niet mijn sterkste kant. Eenmaal bij het hostel nog even snel het gratis ontbijt meegepakt, denk overigens niet dat dit de bedoeling was maar goed. Er was geen tijd om het stadje te verkennen, want het groepje uit Bangkok had ons alweer uitgenodigd om naar 'iets met water' te gaan. Het was bloedje heet dus 'iets met water' klonk als een heel goed idee. Twee uur later reden we met 6 scooters kris-kras door de stad, op weg naar de 'Grand Canyon'. Een natuurlijk waterpark met een opblaasbare speeltuin. Mijn Whipe-Out droom kwam in vervulling! Ik voelde mij alsof ik in zo een veel te coole MTV videoclip zat. Na 3 uur als kinderen gespeeld te hebben kwamen we uitgeput, bont en blauw uit het water. Ik kan je vertellen; het is een stuk vermoeiender en pijnlijker dan het eruit ziet, maar het was het helemaal waard!

De volgende dag kwam nog een droom in vervulling, Olifanten wassen <3 Ik ging samen met Elise, die deze dag al heel lang gepland had staan. Het park (The Elephant Retirement Park) waar we dit gingen doen lag in de jungle op zo'n 1,5 uur rijden van de stad af. De mensen die er werken waren heel lief voor ze en we kregen van alle olifanten de geschiedenis te horen. Het is hartverscheurend om te horen wat sommige door hebben moeten maken voor het vermaak van toeristen. Ik was hierdoor wel een beetje dubbel over deze dag, maar als de olifanten iets niet wilden doen werden zij absoluut niet gedwongen. Het was heel bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te zien, wassen, aaien en voeren. Ik wist natuurlijk wel dat ze groot zijn, maar als je er naast staat dan besef je dat eigenlijk pas echt. Soms was het ook een beetje eng, ze zijn heel lief maar ook heel lomp en als je niet uitkijkt staan ze op je voeten. Vooral de baby olifanten waren leuk, heel speels en energiek. Ook super schattig om te zien hoe ze hun moeder op de voet volgen en alles wat zij doet na proberen te doen. Met een voldaan gevoel zaten we aan het einde van de dag weer in de bus terug.

Die avond was het tijd voor het bekende 'Lady Boy Cabaret', ik had geen idee wat ik moest verwachten maar het was echt geweldig! Zo'n 10 Ladyboys (overigens bijna allemaal heel overtuigend) die een uur lang in allemaal verschillende outfits bekende nummers playbacken en hierop dansen. Dit is overigens niet waar iedereen voor komt, er is namelijk 1 nummer waar de meest aantrekkelijke Ladyboy een man uit het publiek kiest en deze een lapdance geeft. In deze show was dit 'Rihanna' (die echt sprekend op de popster leek) De arme man was overduidelijk in de war, ze was knap, sexy en gaf een super geile lapdance, alles klopte. Enkel het feit dat deze dame eigenlijk een man was maakte hem ongemakkelijk. Gelukkig kreeg hij ter compensatie een gratis biertje. Na afloop zijn wij even naar Rihanna toegelopen voor een fotootje ;)

Na Chiang Mai lag Pai in de planning, een klein hippie stadje in het Noorden van Thailand. Om hier te komen zou je met een minibusje een kronkelweg van 150 km met meer dan 700 bochten af moeten leggen. Wagenziek worden was hierbij meer een feit dan een optie. Een ander idee was om deze weg met de scooter af te leggen, de keuze was snel gemaakt. Dat was ook zeker de goede keuze. Ik raad het iedereen aan, wat een fantastische ervaring! Een super mooie weg die dwars door de oh zo groene natuur van Thailand heen loopt. De weg is overigens niet zonder gevaar, het wegdek is niet zo heel best. Veel kuilen en er ligt veel zand, uitglijden gaat hierdoor vrij makkelijk. In Pai zie je dan ook genoeg mensen met schaafwonden of gebroken armen lopen. Naar mijn idee is het prima te doen, zolang je niet als een idioot de bochten door scheurt haha.

De hippie-vibe was gelijk voelbaar en ook zichtbaar. Dreadlocks, wijde harembroeken en veel tatoeages en piercings. De sfeer was goed en overal waren eetkraampjes en gezellige barretjes met relaxte muziek. Om niet uit de toom te vallen, dan ook maar een bamboehutje geboekt met Ingrid in een soort hippie-circus-hostel. Even 'back to basic' met een bamboebed in onze bamboehut en de outdoor badkamer met koude douche (inclusief; kikkers/hagedissen/insecten). Het hostel was Pai in een notendop. De eerste avond zijn we gelijk goed ingewijd tijdens de dagelijkse poolparty, gratis Pad Thai, beerpong-wedstrijd en jonglerende hippies om ons heen. Welkom in Pai ;)

In Pai zijn we gaan raften, ook een puntje op mijn bucketlist. Ze weten het trouwens wel altijd mooi te verkopen. 'free breakfast, free photography, handfeeding gibbons, waterfalls, hotsprings, 35 km wild-water-rafting and more!'. Van het hele lijstje was enkel het ontbijt boven verwachting. We hebben ongeveer 3 gibbons van veraf op een brug zien zitten, ergens in de verte was blijkbaar een waterval te zien en de hotsprings was een mega heet straaltje water aan de zijkant van de rivier. We hebben er maar om gelachen. Het raften was wel heel leuk. Alleen niet zo wild, gezien het hoogseizoen voorbij is omdat het water te laag staat. De wilde stukken waren wel heel tof, ook een keer uit de boot gevallen (dat is best eng trouwens). Binnen no-time sleurde het water mij 50 meter van de boot af en werd ik met een hoge snelheid richting een grote rots gelanceerd. En dit was buiten het hoogseizoen... Raften is niet voor mietjes!

Die avond heb ik samen met Ingrid kennis gemaakt met het straat-eten van Pai. In Bangkok was dit niet zo een succes, maar hier ben je gek als je in een restaurant gaat zitten. Zodra de zon ondergaat zie je overal kleine kraampjes met de lekkerste dingen, alles vers en super goedkoop. Ik verbaas mij sowieso over de hoeveelheid eten in dit land, er is hier altijd en overal eten. Nu snap ik waarom de mensen hier altijd zo blij zijn! Thailand word ook wel 'The Land of Smiles' genoemd, dit is absoluut waar. Iedereen lacht altijd en je zult zelden een Thai meemaken die chagrijnig is. Daar kunnen wij in het westen nog wat van leren. Het mag hier dan allemaal iets minder efficiënt gaan, maar niemand loopt hier te stressen.

Omdat ik Pai zo een fijne plek vind, heb ik er nog 2 nachtjes bij geboekt, de rest is inmiddels weer door en dus ben ik weer alleen. Na 2,5 week intensief reizen vind ik dat wel even lekker en kan ik rustig mijn foto's uitzoeken, blog schrijven en nieuwe reisplannen maken. En dat allemaal in mijn knusse bamboehutje, het mag dan basic zijn maar WiFi kennen ze gelukkig overal!